När är Black Friday?

Black Friday är 22 november 2024. Det är samma datum för alla länder och startskottet för rean är klockan 00:01. Detta gäller både för dig som vill handla online eller i fysiska butiker. Black Friday inträffar alltid dagen efter Thanksgiving i USA.

Är Black Friday samma datum varje år?

Black Friday är inte samma datum varje år, utan det skiljer sig alltid från år till år. Det beror på att Thanksgiving i USA firas den fjärde torsdagen i november och Black Friday är dagen efter. Att komma ihåg att Black Friday är fjärde fredagen i november är därför det viktigaste.

Mer rea än bara Black Friday

Även om Black Friday är det stora startskottet för rean och då flest butiker har högst rabatter finns det mycket mer rea runt samma dagar. Redan måndagen samma vecka som Black Friday har vissa butiker Black Week erbjudanden. Rabatterna är ofta höga, men inte lika bra som Black Friday.
Dagen efter Black Friday börjar Black Weekend, vilket också inkluderar Black Week. Om du inte har hunnit köpa det du ville köpa på Black Friday är det en bra tid att göra det nu. När Black Week är över börjar Cyber Monday vilket är den sista dagen att göra ett fynd under denna 8 dagars rea.
Black Friday 2020 hade Accent till och med Black Month. De erbjöd otrolig 30% rabatt på hela sortimentet under denna månadslånga rea.

Viktiga datum att komma ihåg

  • Den fjärde torsdagen i november är Thanksgiving
  • Dagen efter Thanksgiving är det Black Friday
  • Hela denna vecka brukar kallas Black Week
  • Dagen efter Black Friday kallas Black Weekend
  • Kommande måndag är Cyber Monday

Det finns med andra ord en hel vecka och kommande måndagen att hitta det du behöver under en rea.

Globaliseringens kraft: Black Fridays spridning

Black Friday, med sina amerikanska rötter, har överraskande nog funnit ett hem i nästan alla hörn av världen, Sverige inräknat. E-handelns meteoriska uppgång har utan tvekan spelat en roll i detta. Med möjligheten att handla online kan kunder världen över få tillgång till de samma erbjudanden som deras amerikanska motsvarigheter, vilket leder till den globala frågan: ”När är Black Friday?”.

Utvecklingen mot en “svart vecka”

Den kommersiella framgången med Black Friday ledde till en naturlig utveckling: att förlänga festen. Från att ursprungligen vara en enskild dag av massiva reor, blev det snart något som ägde rum under hela helgen. Och snart nog, med introduktionen av Cyber Monday, sträckte sig reorna över flera dagar, vilket slutligen ledde till konceptet av ”Black Week”.

Konsumenternas perspektiv förändrades också. Med fler dagar att handla kunde folk nu mer tid att jämföra, reflektera över och slutligen fatta sina köpbeslut, vilket ledde till en större sannolikhet för större och mer genomtänkta inköp.

Digitaliseringens inflytande: E-handelns roll i Black Friday

Medan den fysiska shoppingupplevelsen av Black Friday skapar bilder av trängsel och köer, har den virtuella världen erbjudit en helt annan dynamik. Internet har inte bara möjliggjort för folk runt om i världen att engagera sig i denna shoppingfest, utan har även förändrat hur företag närmar sig evenemanget.

E-handlare börjar ofta sina kampanjer och erbjudanden veckor i förväg, vilket leder till ökad medvetenhet och förväntan. Detta har också medfört en ökning av pre-Black Friday-försäljningar, där webbplatser lockar med tidiga erbjudanden för de mest angelägna fyndsökarna.

Således, även om den tekniska starten för Black Friday är dagen efter Thanksgiving, har e-handelns påverkan sett till att festligheterna i praktiken börjar mycket tidigare. Denna trend belyser konsumenternas ständigt växande hunger efter erbjudanden och den konkurrens som råder bland företagen att fånga deras uppmärksamhet först.

Reflektion och framtidsperspektiv

Medan Black Week och Black Friday utan tvekan bjuder på enorma möjligheter för fyndjägare, finns det en annan sida av myntet. Denna intensiva shoppingperiod kan leda till överkonsumtion, negativ miljöpåverkan av massproduktion och frågor om arbetsförhållanden för de som tillverkar de varor vi köper.

Som konsumenter har vi möjligheten, och kanske även skyldigheten, att handla ansvarsfullt. Medan vi söker svar på frågan ”När börjar Black Friday?”, bör vi också ställa oss frågor som: ”Vad är miljöpåverkan av det jag köper?”, ”Under vilka förhållanden tillverkades detta?”, och ”Behöver jag verkligen detta?”.

Avslutningsvis

Black Friday, med all dess kommersiella glans och globala spridning, förblir en av de mest framträdande dagarna på shoppingkalendern. Denna dag, känd för sina exceptionella erbjudanden och rabatter, lockar miljontals konsumenter att dyka djupt in i sina plånböcker.

Men det är inte bara en dag av konsumtion, det är också en spegel av våra konsumtionsmönster och prioriteringar. Medan vi alla kanske ivrigt väntar på att denna dag ska komma, är det viktigt att vi också reflekterar över våra konsumtionsvanor och de bredare konsekvenserna av våra köp.
I den snabba jakt på fynd kan det vara lätt att glömma de etiska och miljömässiga överväganden som bör åtfölja varje inköp. Förhoppningsvis kan denna årliga shoppingfest också tjäna som en påminnelse om att konsumera med omsorg och ansvar. Medan erbjudanden kan vara frestande, bör kvalitet, hållbarhet och etik aldrig kompromissas.