När slutar Black Week?

Black Week slutar i år den 27 november 2023. Och den börjar den 20 november 2023. Så du har en hel vecka att shoppa efter bra erbjudanden och produkter med stora rabatter. Black Week är en av de viktigaste shoppingveckorna i Sverige.

Black Week: Tidslinjen

Black Week, som ursprungligen var en förlängning av den amerikanska shoppinghögtiden Black Friday, har blivit en viktig shoppingperiod för många svenskar. 

Medan Black Friday alltid faller på den sista fredagen i november, börjar Black Week på måndagen samma vecka. Men när avslutas den? Många tror att den slutar på Black Friday, men faktum är att erbjudanden ofta sträcker sig över helgen och kulminerar på Cyber Monday.

Därför kan man tekniskt sett säga att Black Week varar i åtta dagar, från måndagen före Black Friday till och med Cyber Monday.

Ett globalt fenomen 

Medan Black Week började som en amerikansk tradition, har dess globala spridning förändrat dynamiken av shoppingevenemanget. I länder som Sverige har Black Week nu blivit en av de viktigaste shoppingveckorna på året. 

E-handelns tillväxt har också gjort att konsumenter från hela världen kan delta i Black Week, vilket skapar en verklig global shoppingfestival.

Efterdyningarna av Black Week

Även om Black Week officiellt avslutas på Cyber Monday, kan spåren av veckan hittas även efter detta datum. Många återförsäljare väljer att förlänga sina rabatter och erbjudanden några dagar, eller till och med veckor, in i december. Detta ger konsumenter ytterligare möjlighet att få tag på bra erbjudanden, särskilt om de missade chansen under själva Black Week.

Smarta shoppingtips efter Black Week

För de som kanske har missat sina favoriterbjudanden under Black Week eller för de som helt enkelt vill maximera sin shopping under efterdyningarna, här är några råd:

Var vaksam på restlager

Efter Black Week kan många återförsäljare ha restlager som de är angelägna om att bli av med. Detta kan vara en utmärkt tid att få tag på produkter till rabatterade priser.

Kvalitet över kvantitet

Precis som under Black Week är det viktigt att prioritera kvalitativa inköp snarare än impulsinköp. Fråga dig själv: Behöver jag verkligen detta?

Prenumerera på nyhetsbrev

Många butiker skickar exklusiva erbjudanden till sina prenumeranter efter Black Week, särskilt när julhandeln närmar sig. Se till att du är prenumerant på dina favoritmärkens nyhetsbrev.

Trenden med förlängda rabatter 

I takt med att e-handeln växer och konkurrensen mellan återförsäljare blir hårdare, söker många efter sätt att skilja sig från mängden. Ett sätt har varit att förlänga Black Week-erbjudanden. För vissa återförsäljare har detta blivit normen snarare än undantaget. Vissa butiker startar sina reor långt före den officiella Black Week, medan andra fortsätter att sänka priserna eller introducera nya erbjudanden långt efter Cyber Monday.

Psykologin bakom shoppingen 

Black Week och andra stora försäljningsevent, som Singles’ Day och julrean, bygger mycket på konsumentens psykologi. Den begränsade tiden för erbjudanden skapar en känsla av brådska. 

Detta, kombinerat med de betydande rabatter som erbjuds, uppmuntrar folk att handla mer än de kanske ursprungligen hade planerat. Men när Black Week officiellt tar slut, hur påverkas konsumentpsykologin?

Många känner en sorts ”köpånger” – en känsla av att ha missat ett bra erbjudande. För att bemöta detta börjar återförsäljare ofta introducera nya erbjudanden, ”sista chansen”-deals eller ”efter Black Week”-rabatter. Denna strategi syftar till att locka dem som kanske känner att de har missat ett bra klipp under Black Week.

Hållbarhetsfrågor 

Det finns också en växande diskussion kring hållbarheten av Black Week, särskilt med tanke på miljöpåverkan av överproduktion och överkonsumtion. 

Många miljöaktivister uppmanar folk att undvika att köpa onödiga saker bara för att de är på rea. Som svar har vissa företag introducerat ”Green Friday” eller andra miljövänliga initiativ som uppmuntrar mer ansvarsfull konsumtion.

När Black Week officiellt slutar och erbjudandena försvinner är det viktigt för konsumenter att reflektera över sina inköp. Handlade jag verkligen hållbart? Köpte jag saker jag verkligen behövde eller ville ha? Eller föll jag bara för marknadsföringstrycket?

Vanliga frågor och svar

När slutar Black Week?

Black Week 2023 avslutas officiellt den 24. november, som är Black Friday. Men många erbjudanden fortsätter genom helgen och avslutas på Cyber Monday, den 27. november.

Varför kallas det Black Week när det varar längre än en vecka?

Ursprungligen var Black Friday den stora shoppingdagen, men med tiden har erbjudandena och kampanjerna utvidgats för att omfatta hela veckan som leder upp till Black Friday. I vissa fall har kampanjer och erbjudanden även sträckt sig bortom den officiella veckan, därav kan det kännas som om det varar längre än en vecka.

Är Cyber Monday en del av Black Week?  

Ja, Cyber Monday, som inträffar dagen efter söndagen som avslutar Black Week, ses ofta som en förlängning av Black Week, även om den ursprungligen var fokuserad på online-erbjudanden.

Jag missade ett erbjudande under Black Week. Kommer det att komma tillbaka?  

Även om vissa särskilda Black Week-erbjudanden kanske inte kommer tillbaka, introducerar många butiker liknande kampanjer inför julen och andra stora reor. Det är alltid bra att hålla koll på dina favoritåterförsäljares webbplatser eller nyhetsbrev.

Lämna en kommentar